Milyen a kettlebell edzés?

Nagyon sok kiváló személyi edző és neves edzőterem is kínálja a kettlebell edzés lehetőségét. Amellett, hogy a kettlebell edzés jelen van a legnevesebb katonai elit-alakulatok kiképzési programjában, a magyar TEK is beépítette erőnléti gyakorlataiba a kettlebell edzés mozgási és erőnövelő módszereit. Még ha a kettlebell edzés minden eredményét egy hétköznapi ember nem is fogja vélhetően „éles” helyzetben használni, maga a kettlebell edzés módja számos látványos és kevésbé látványos dologgal képes gazdagítani egészségünket és egészséges mozgásunkat egyaránt. A kettlebell edzés nem túl régóta van jelen a köztudatban. Ez annak is köszönhető, hogy nagyjából csak alig negyed évszázada kapott szárnyra Pavel Tsatsouline egy erőművészeknek szóló magazinba írt cikke kapcsán. Azóta viszont töretlen a sikere: betterbell.hu 

A kettlebell edzés eredete

A kettlebell edzés eredetét, ha történelmi szempontok szerint vizsgáljuk, akkor az orosz földgazdálkodás mai őséig kell visszavezetnünk, amikor a gabonamérés alkalmával felhasznált súlyok a kettlebell edzés mai eszközének feleltek meg. Vagyis a kettlebell edzés során a gyakorló és a tréner is egyaránt ugyanolyan fazonú, füllel ellátott, öntvény vasgolyókkal (gríja) dolgozik, mint amivel egykoron az orosz földművesek a gabona mérése során dolgoztak. Már akkor jó fizikumot és kimunkált izomzatot eredményezett ez a kis mérési folyamat a mezőgazdaságban dolgozóknak. Nem is csoda, hogy az akkori kettlebell edzés során rengeteg orosz súlyemelő bajnok és erőművész generáció nevelkedett fel. Erőnlétük, állóképességük és formás izomzatuk közkedvelt eszközzé tette a mai kettlebell edzés során használt füles vasgolyót. A súlyemelgetés kultúrája a mezőkön dolgozó erős legényekkel együtt vonult be az orosz hadsereg mindennapjaiba, majd később hatékonysága okán annak elit alakulatainál használatos kiképzési programjába.

Kettlebell edzés régen és ma

A kettlebell edzés kívülről nézve nem tűnik nagy mutatványnak, a súlyok kitartó emelgetését leszámítva. Kézbe véve a vasgolyókat, már máshogy áll a helyzet. Az egykori orosz mezőgazdasági gabonamérők kitapasztalták a gríja mindennapi emelgetése során, hogy hogyan, milyen módon kell azt úgy emelni, hogy kevésbé legyen fárasztó a számukra. Ez a tapasztalati tőke egyébként számos kiválónak bélyegzett edzésmódszer, ahogy a kettlebell edzés sajátja is. Nyilván, a mai trénerek által a civileknek oktatott edzéstervek máshogy néznek ki, mint az egykori mezei gabonamérő kettlebell edzés kényszerű tematikája – a különleges alakulatok speciális felhasználási szempontjai pedig egy attól még inkább eltérő, különböző mozdulatsorokat igényelnek.
kettlebell edzés

Mitől egyedi a kettlebell edzés?

A gríják, vagyis a gömbsúlyzók használata a kettlebell edzés során használt tradicionális, ugyanakkor speciális eszköz. Tradicionális, mert abban az értelemben véve hagyományos, hogy milyen régóta használják edzésre és erőfejlesztésre. Speciális mivoltát az alakjának és a súlyeloszlásának köszönheti, ugyanis a megfelelően végzett gyakorlatok során jóval több izomcsoportot dolgoztatnak meg egy edző egyén testén, mintha az ugyanolyan tömegű egyszerű egy-, vagy kétkezi súlyzókkal végezné azokat. Súlyeloszlása, vagyis a súlypontjától távolabb eső fogási pontjai olyan mozgásra késztetik megemelőjének izomzatát, ami igen speciális módon veszi igénybe azt, egyidejűleg több izomcsoportot igénybe véve.

Köszi ha megosztodShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn